در پی مرگ مادر باردار؛ دو نفر از مسولین بهداشت و درمان شهرستان جاسک برکنار شدند

قائم مقام وزیر بهداشت به دستور وزیر بهداشت برای پیگیری جزئیات مرگ مادر باردار به جاسک آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس از جاسک، ایرج حریرچی به دستور وزیر بهداشت برای پیگیری جزئیات مرگ مادر باردار به جاسک آمد و پس از بررسی جزئیات اشکالات مدیریتی و عدم حضورمتخصص بیهوشی را عامل اصلی مرگ این مادر و فرزندش دانست وگفت: : دو نفر از مدیران بهداشت و درمان این شهرستان با هماهنگی رئیس دانشگاه به دلیل این اتفاق از مسئولیت بر کنار شدند.

حریرچی افزود: تعدادی از افراد که قصور آنها در بخش های مختلف فنی محرز شده بود به هیئت تخلفات و نظام پزشکی و مراجع قضایی معرفی شدند.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به بحث بهداشت و سلامت مردم گفت: دولت تدبیر و امید در صدد رفع نیاز های پزشکی کشور است و امسال سهمیه ظرفیت پزشک عمومی و تخصصی در کشور30 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه به سهمیه مناطق محروم اشاره کرد و گفت: حدودا سهمیه مناطق محروم در ظرفیت پزشکی امسال 45 درصد افزایش داریم.

این مقام مسئول در ادامه به وضعیت بهداشت و درمان کشور ایران نسبت به کشورمنطقه اشاره کرد و گفت: کشور ما در بحث بهداشت و درمان نسبت به 22 کشور منطقه در رتبه 15 و از لحاظ تخت بیمارستانی رتبه 14 می باشد.

وی ادامه داد: وضعیت تخت بیمارستانی به ازای هر 1000نفرجمعیت محاسبه می شود و در کشور ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت 7/1 تخت و در منطقه به ازای هر 1000 نفر 5/2 تخت وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت کشور تصریح کرد: در کل در کشور با کمبود تخت بیمارستانی روبه رو هستیم و از 125 هزار تخت موجود در کشور 80 هزار تخت در بخش دولتی اداره می شود.

دکتر حریرچی با مرور پرونده سلامت مادر باردار در جاسک که  متاسفانه حین انتقال به مرکز درمانی دیگری جان خود را از دست داد، گفت: بر اساس استانداردهای بهداشتی در همان روستای محل سکونت در 120 کیلومتری جاسک  10 مورد مراقبت و کنترل در ماههای بارداری صورت گرفته و در پرونده وی ثبت شده بود و در زمینه انجام مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری قصوری صورت نگرفته است.

وی با ییان اینکه دردهه های اخیر آمار مرگ و میر نسبت به گذشته به حداقل رسیده است، گفت: سیستم بهداشت درمان کشور درمورد مرگ و میر مادران باردار به شدت حساس است و در صورت وقوع آن موارد را با جدیت پیگیری میکند.

به گزارش ایسنا:  مرگ مادر باردار جاسکی در هفته قبل و بازتاب رسانه ای این موضوع و وجود برخی ابهامات در خصوص کم کاری تیم بهداشتی و درمانی استان هرمزگان باعث شد که دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و درمان بهمراه دکتر تهرانیان مشاور وزیر در امور مامایی، دکتر سجاد رضوی مدیرکل بازرسی و دکتر مطلق مدیرکل سلامت و جمعیت وزارت بهداشت نیز با همراهی رئیس دانشگاه و معاون درمان هرمزگان درجاسک حضور یابند.

قابل ذکر است در سه سال گذشته 6 نفر مادر باردار در شهرستان جاسک فوت شده است.

شهرستان جاسك با بيش از 50 هزار نفر جمعيت در فاصله حدود 300 كيلومتري شرق بندرعباس قرار دارد و جمعيت شهر جاسك نيز حدود 15هزار نفر می باشد.

ششمین رئیس زن کشور در دانشگاه آزاد جاسک منصوب شد

برای اولین بار در هرمزگان و به عنوان ششمین نفر در کشور با حکم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایران حمید میرزاده، سلاله سلیمی عضو هیئت علمی دانشگاه جاسک به سمت سرپرست واحد این شهرستان معرفی و منصوب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، مهدی باقری در مراسم تکریم و معارفه رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد جاسک، اظهار کرد: بدون تردید دستاوردهای انقلاب اسلامی  مرهون رشادت ها وجانفشانی های است که در طول سال های دفاع مقدس صورت گرفت و با ارزش آفرینی  خود جایگاه نظام و انقلاب را استحکام بخشیدند و درس ایستادگی و شهادت را به ما به ارمغان آوردند.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از دستاورد های انقلاب اسلامی است و امروز این دانشگاه در هرمزگان با 18 واحد و مرکز و بالغ بر 44 هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف نقش بسزایی در حوزه تعلیم و تربیت استان  ایفا می کند.

این مسوول با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با ورود خود به مناطق کمتر توسعه یافته در کشور، رشد و تعالی را به دنبال داشته است، گفت: راه اندازی و ایجاد رشته های مختلف در واحد جاسک در راستای منابع و ظرفیت های این شهرستان بوده که تا کنون رضایت مندی مردم این منطقه از استان هرمزگان به همراه آورده است.

باقری افزود: جاسک با وجود قطب اقتصادی و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب و هم جوار بودن با دریای عمان این توانایی را دارد تا بتوانند با ایجاد و راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی در آینده نزدیک به یکی از واحدهای بزرگ و جامع استان تبدیل شود.

در ادامه امام جمعه شهرستان جاسک در این نشست با اعلام رضایت از نوع حرکت دانشگاه آزاد  اسلامی در بندر جاسک گفت: بدون شک دانشگاه آزاد اسلامی در کشور منشا خیر و برکت بوده و حمایت و حفظ آن در جامعه آبادانی و پیشرفت به دنبال دارد.

حجت السلام و المسلمین جواد  غلامی از جهل و حسد به عنوان دو آفت بزرگ در زندگی بشر یاد کرد و گفت: علم و آگاهی همواره از واجبات و نیاز های حیاتی انسان ها بوده و توسعه و گسترش دامنه فعالیت های آن جامعه و کشور را در رسیدن به اهداف بلند خود رهنمود می سازد.

به گزارش ایسنا: در پایان این مراسم باقری از زحمات رامین تفضلی در طول تصدی سرپرست واحد جاسک قدر دانی کرد و با ابلاغ حکم رییس دانشگاه آزاد اسلامی سلاله سلیمی عضو هیات علمی دانشگاه  را به عنوان رییس جدید واحد جاسک منصوب کرد.

امیر دریادار سیاری: بدنبال تخریب آثار تاریخی در جاسک نیستیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بدنبال تخریب آثار و بنای تاریخی در جاسک نیستیم بلکه در حال توسعه و آبادانی سواحل مکران هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، به امیر دریادار حبیب ا... سیاری در حاشیه مراسم استقبال از ناوگروه سی و پنجم نداجا در جمع خبرنگاران افزود: در "کوه مبارک" جاسک  قلعه ای وجود ندارد و اگر هم قلعه ای وجود داشته چرا تا کنون به آن رسیدگی نشده است.  

وی خاطرنشان کرد: چنانچه مکان تاریخی و قلعه ای در این منطقه وجود داشته باشد نه تنها ان را تخریب نمی کنیم بلکه آمادگی د اریم از آن نیز محافظت کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نداجا با استقرار در روستای کوه مبارک موجب توسعه زیر ساخته های این منطقه شده است افزود: به دنبال استقرار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روستای کوه مبارک این روستا از امکاناتی مانند کارخانه یخ، جاده، نانوایی ، مراکز خرید، بازارچه و سایر امکانات رفاهی بهره مند شده است.

امیر دریادار سیاری با اشاره به حضور نداجا در سواحل مکران که شامل سیریک، جاسک، کنارک و پسابندر است افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران باعث توسعه سواحل مکران و این منطقه بوده است و هر فردی که موجب کندتر شدن روند توسعه این مناطق شود مخالف با آبادانی و توسعه کشور است.

وی اضافه کرد: افرادی که به دنبال جلوگیری از توسعه سواحل مکران هستند در این مناطق منافع نامشروع دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه با بیان اینکه خرید تجهیزات به کلی از دستور کار ما خارج است گفت: وظیفه داریم در تمام آبهای آزاد جهان با در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی حضور یابیم.

حضور مستمر ناوگروه‌های نداجا در عرصه آبهای آزاد نشان دهنده توانمندی و اقتدار و اجرایی شدن فرمان رهبری مبنی بر این است که«مظهر اقتدار دریایی، حضور در آب‌های آزاد است.»

وی با اشاره به بازگشت ناوگروه سی و پنجم نداجا متشکل از ناوهای بندرعباس و الوند افزود: این ناوگروه دارای ویژگی‌های ویژه‌ای نسبت به سایر ناوگروه‌ها بوده که از جمله آن می‌توان به دریانوردی در شرایط نامساعد جوی اشاره کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بیان کرد: این ناوگروه حدود 37 هزار کیلومتر دریانوردی کرده و حدود سه ماه در آبهای آزاد به انجام ماموریت‌های محوله پرداخته است.

سیاری ادامه داد: ناوگروه سی و پنجم نداجا همچنین برای انجام ماموریت ویژه، از مدار 10 درجه نیز پایین‌تر رفته و به مدار هفت درجه رسید.

وی از انجام 80 مورد شناسایی مثبت، اسکورت 150 شناور، پاسخ مثبت به درخواست کمک شناورهای تجاری سه کشور دنیا(هنگ کنگ، مالتا و لیبریا)، انجام 90 روز دریانوردی، چهار مورد درگیری با دزدان دریایی و غیره به عنوان دیگر موفقیت‌های این ناوگروه یاد کرد.

دریادار سیاری اضافه کرد: طبق سیاست اعلام شده از سوی فرمانده معظم کل قوا، نداجا در تمام آبهای آزاد دنیا و حتی اقیانوس اطلس طبق قوانین بین‌المللی حضور خواهد یافت، اما زمان حضور مسئله‌ای است که باید از سوی مقامات بالا اعلام شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه نیز اظهار کرد: خرید تجهیزات مورد نیاز به کلی از دستور کار نداجا خارج شده است.

وی با بیان اینکه امروز ما عنوان می‌کنیم که بر دانش و توانمندی داخلی تکیه کرده و نیازی به خرید تجهیزات نداریم، افزود: البته از دانش روز دنیا کناره‌گیری نمی‌کنیم اما از دانشی استفاده خواهیم کرد که بدون منت‌گذاری بدستمان برسد