در پی مرگ مادر باردار؛ دو نفر از مسولین بهداشت و درمان شهرستان جاسک برکنار شدند
قائم مقام وزیر بهداشت به دستور وزیر بهداشت برای پیگیری جزئیات مرگ مادر باردار به جاسک آمد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس از جاسک، ایرج حریرچی به دستور وزیر بهداشت برای پیگیری جزئیات مرگ مادر باردار به جاسک آمد و پس از بررسی جزئیات اشکالات مدیریتی و عدم حضورمتخصص بیهوشی را عامل اصلی مرگ این مادر و فرزندش دانست وگفت: : دو نفر از مدیران بهداشت و درمان این شهرستان با هماهنگی رئیس دانشگاه به دلیل این اتفاق از مسئولیت بر کنار شدند.
حریرچی افزود: تعدادی از افراد که قصور آنها در بخش های مختلف فنی محرز شده بود به هیئت تخلفات و نظام پزشکی و مراجع قضایی معرفی شدند.
قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به بحث بهداشت و سلامت مردم گفت: دولت تدبیر و امید در صدد رفع نیاز های پزشکی کشور است و امسال سهمیه ظرفیت پزشک عمومی و تخصصی در کشور30 درصد افزایش یافته است.
وی در ادامه به سهمیه مناطق محروم اشاره کرد و گفت: حدودا سهمیه مناطق محروم در ظرفیت پزشکی امسال 45 درصد افزایش داریم.
این مقام مسئول در ادامه به وضعیت بهداشت و درمان کشور ایران نسبت به کشورمنطقه اشاره کرد و گفت: کشور ما در بحث بهداشت و درمان نسبت به 22 کشور منطقه در رتبه 15 و از لحاظ تخت بیمارستانی رتبه 14 می باشد.
وی ادامه داد: وضعیت تخت بیمارستانی به ازای هر 1000نفرجمعیت محاسبه می شود و در کشور ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت 7/1 تخت و در منطقه به ازای هر 1000 نفر 5/2 تخت وجود دارد.
معاون وزیر بهداشت کشور تصریح کرد: در کل در کشور با کمبود تخت بیمارستانی روبه رو هستیم و از 125 هزار تخت موجود در کشور 80 هزار تخت در بخش دولتی اداره می شود.
دکتر حریرچی با مرور پرونده سلامت مادر باردار در جاسک که متاسفانه حین انتقال به مرکز درمانی دیگری جان خود را از دست داد، گفت: بر اساس استانداردهای بهداشتی در همان روستای محل سکونت در 120 کیلومتری جاسک 10 مورد مراقبت و کنترل در ماههای بارداری صورت گرفته و در پرونده وی ثبت شده بود و در زمینه انجام مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری قصوری صورت نگرفته است.
وی با ییان اینکه دردهه های اخیر آمار مرگ و میر نسبت به گذشته به حداقل رسیده است، گفت: سیستم بهداشت درمان کشور درمورد مرگ و میر مادران باردار به شدت حساس است و در صورت وقوع آن موارد را با جدیت پیگیری میکند.
به گزارش ایسنا: مرگ مادر باردار جاسکی در هفته قبل و بازتاب رسانه ای این موضوع و وجود برخی ابهامات در خصوص کم کاری تیم بهداشتی و درمانی استان هرمزگان باعث شد که دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و درمان بهمراه دکتر تهرانیان مشاور وزیر در امور مامایی، دکتر سجاد رضوی مدیرکل بازرسی و دکتر مطلق مدیرکل سلامت و جمعیت وزارت بهداشت نیز با همراهی رئیس دانشگاه و معاون درمان هرمزگان درجاسک حضور یابند.
قابل ذکر است در سه سال گذشته 6 نفر مادر باردار در شهرستان جاسک فوت شده است.
شهرستان جاسك با بيش از 50 هزار نفر جمعيت در فاصله حدود 300 كيلومتري شرق بندرعباس قرار دارد و جمعيت شهر جاسك نيز حدود 15هزار نفر می باشد.
اخبار شهرستان جاسک و هرمزگان